Arki ja työ sujuvat paremmin ja elämä maistuu ihanammalta kun päivän mittaan pitää taukoja. Tärkeintä on irrottautua työn alla olevasta asiasta. Tutkijoiden mukaan työssäkäyvä tarvitsee vartin tauon joka toinen tunti. Tauot ovat aivoille elintärkeitä, jotta keskittyminen ja tuottavuus säilyvät. Emme ole suorittajarobotteja, joten muistathan pitää taukoja päivän mittaan!

 

Muista lounastauko

Jos suinkin voit, lähde lounaalle työpaikan ulkopuolelle. Tai vietä vähintään puoli tuntia rauhassa omia eväitä syöden. Lämmin lounas pitää verensokeria tasaisena ja aivoja tyytyväisinä. Jos et halua nukahtaa palaveriin lounaan jälkeen, jätä perunamuusi ja lihapullat väliin. Syö sitä vastoin lohta ja juureksia sekä salaattia. 

Vaali kahvitaukoa yksin tai porukassa

Jos olet sosiaalisessa ja hektisessä työssä, vetäydy omaan rauhaan kahvi- tai teemukillisen kanssa ja nauti ikiomasta rauhallisesta hetkestä. Jos taas seurustelet lähinnä tietokoneen kanssa, vietä kahvihetki työkavereiden kanssa seurustellen.

Ota tehotorkut

Vartin tai 20 minuutin tehotorkut tekevät terää. Torkkujen jälkeen työteho ja tuottavuus paranevat jopa 30 prosenttia. Eli jos väsähdit lounaan jälkeen, torkahda hyvällä omalla tunnolla, koska umpiväsyneenä teet enemmän virheitä etkä jaksa keskittyä.  

Käy happihyppelyllä puistossa tai veden äärellä

Näin pimeään vuodenaikaan vietämme valtaosan vuorokaudesta sisätiloissa. Mutta voidakseen hyvin aivot kaipaavat happea ja päivänvaloa. Tutkimusten mukaan hapen saanti kehoon ja aivoihin antaa piristää mielialaa ja energisoi. Kävelylenkki puistossa, metsässä tai veden äärellä lähellä rentouttaa ja rauhoittaa koko elimistöä.  

Vietä pieni meditaatiotauko kesken työpäivän

Sulje työhuoneen ovi tai vetäydy avokonttorissa vessaan tai henkilökunnan tiloihin. Jos olet opettaja, laita opettajanhuoneessa kuulokkeet päähän ja vetäydy kahvikeskusteluista. Sulje silmäsi ja kuuntele kuulokkeista rauhoittavaa musiikkia tai luonnonääniä. Hengitä syvään palleaan saakka ja päästä irti paineista jokaisella uloshengityksellä. Jo 5-10 minuuuttia riittävät irrottautumaan paineista. 

Väritä tai neulo

Istahda hetkeksi värittämään tai neulomaan kesken työpäivän. Tutkimusten mukaan värittäminen ja neulominen rentouttavat ja rauhoittavat oloa ja helpottavat stressiä ja auttavat myös keskittymään ja muistamaan asioita paremin. Värittäminen ja neulominen voivat myös vähentää alakuloa ja ahdistusta. 

Pidä digitaukoja

Koska tuijotamme erilaisia näyttöjä ja ruutuja töissä ja kotona eli valtaosan vuorokaudesta, on hyvä antaa aivoille myös digitaukoja. Mitä jos jättäisit älypuhelimen välillä kotiin työpäivän ajaksi? Tai laittaisit laitteet kiinni heti töistä tultuasi.

Taukojen avulla arki maistuu paremmalta ja päivät tuntuvat pidemmiltä. Tauot ovat myös välttämättömiä hyvinvointimme kannalta. Ilman henkisiä ja fyysisiä taukoja palamme loppuun.

 

Lähteet: Parasta aivoillesi -kirja (Kivimetsä-Keränen-Ruuti) ja Kunto Plus -lehti

 

 

Pin It on Pinterest

Share This