Talvella on ihanaa hyödyntää kylmän ja lämpimän aivoja hoitavat mahdollisuudet. Lisäenergiaa ja hyvinvointia voi hakea saunasta, avannosta, kylmistä ja lämpimistä vaihtosuihkuista tai vaikka spa-hoitoloiden huippukylmähoidoista.

 

Jos et ole koskaan käynyt avannossa, tee päätös ja kokeile lajia edes kerran tämän talven aikana edellyttäen, että sinulla ei ole sydänvaivoja tai korkeaa verenpainetta. Voit jäädä koukkuun jo kerrasta tai todeta tyynesti, että laji ei ole sinua varten.

Minulle avantouinti tekee todella hyvää. Avannosta nousemisen jälkeen veri suorastaan kohisee suonissa ja tuntuu siltä kuin kehossa olisi suihkumoottori, joka spurttaa energiaa valtavalla paineella. Olo on euforinen ja onnellinen.

Terveyshyötyjä avannosta

Avanto ei ole ainoastaan ihana energianlähde, vaan kylmäaltistuksella on myös monia terveyshyötyjä: se vahvistaa immuunipuolustusta, poistaa lihasarkuutta ja kipuja sekä lisää mielialaa kohottavien endorfiinien tuotantoa. Kylmyyden on tutkittu vähentävän jopa masennusta.

Jos kylmän kokeileminen houkuttaa, mutta avanto puistattaa, voit ottaa arkeen vaihtosuihkut, joissa vaihdellaan kylmää ja kuumaa vettä. Lämpötilan vaihtelulla on tarkoitus vilkastuttaa veren virtausta koko kehossa. Kylmällä vedellä suihkuttelulla veren virtaus hidastuu. Kun vesi vaihdetaan kuumaksi, verenkierto vauhdittuu koska keho käyttää valtavasti voimaa taatakseen, että aiemmin jäähdytetyille alueille virtaa riittävästi verta.

Vilkastunut verenkierto saa lihaksiin ja kudoksiin kertyneet kuona-aineet poistumaan vauhdilla ja solut saavat erityisen paljon happea. Koko keho tuntuu huomattavasti energisemmältä ja virkeämmältä. Myös lihaskipujen ja urheiluvammojen paraneminen nopeutuu kylmän ja kuuman vaihtelulla.

 

HOITAVA AVANTO

Huippukylmää kipuihin

Jos avanto on sinusta kevyt ja ihana elämys, sinulla on varmasti matalampi kynnys kokeilla myös huippukylmähoitoa. Huippukylmähoidossa piipahdetaan -120 asteen pakkasessa 1-3 minuutin ajan. Hoito on extreme-kokemus, ja se tehdään aina valvotusti. Superpakkasessa ollaan uimapuvussa, mutta pipo päässä, lapaset kädessä ja nilkkasukat ja huopatöppöset jalassa.

Huippukylmä helpottaa reumaatikkojen kipuja ja tulehdusta, mutta siitä on todettu olevan apua niin kovasta stressistä kärsiville kuin uniongelmista kärsiville.

 Sauna hoitajana

Jos avanto tai kylmä ei kerta kaikkiaan ole sinun juttusi, voit rauhassa hakea hyvinvointia saunasta. Kotoinen saunomisrituaalimme on meille niin geeneihin rakennettu, että emme usein osaa nähdä sitä terapiamuotona. Mutta maailmalla terapiasaunomiseen ollaan innostumassa entistäkin enemmän.

Jokainen suomalainen tietää ja tunnistaa saunan rentouttavan ja onnelliseksi tekevän vaikutuksen. Harva meistä tulee ajatelleeksi, että saunominen lievittää kipuja, poistaa kuona-aineita hikoilun kautta yhtä paljon kuin munuaiset pystyvät käsittelemään vuorokauden aikana. Lauteilla istuessa myös immuunipuolustus vahvistuu ja riittävän kosteassa saunassa myös hengitys tehostuu. Saunan lämpö tekee hyvää liikunnasta kipeytyneille lihaksillekin.

 

SAUNA HOITAA

 

Ja jos lämmität saunaasi puilla, saunasi on todellinen terapiahuone. Tutkijoiden mukaan puulämmitteisellä kiukaalla heitetyt löylyt kohottavat mielialaa ja voivat ehkäistä jopa masennusta. Vaikutuksen takana ovat puulämmitteisen saunan löylyssä syntyvät negatiiviset ionit.

Teksti: Raija Kivimetsä

Pin It on Pinterest

Share This